Ferms FISKE & FRITID

tisdag 16 december 2008

Bornholm, sammanfattning!

Resan dit: Start 00.15, 11/12 2008. Självklart kom ju vinterns första riktiga snöväder in, samma natt som vi skulle köra ned till Bornholm. Det var konstant ymnigt snöfall hela vägen mellan Örebro till de norra delarna av Småland. Detta gjorde att det ett tag såg ut som vi skulle missa färjan. Men efter att legat i 130 km/h genom hela Skåne kom vi med båten. Jag har inge minnen av båtfärden dit, jag tvärslocknade innan vi lämnade hamn.

Första dagen: Inleddes med att leta på vårt hotel, det var ett helt okej boende, Hotel BB Rönne. Sedan drog vi med ilfart i väg till en redskapshandel, kommer tyvärr inte ihåg namnet, men sköna grabbar var det i alla fall. Där fick vi massa bra tips och köpte även en del nödvändiga drag.
Första fickepasset lade vi nedanför Lufthavn, vid stentrappan, ett känt ställe. Vinden var obefintlig, så omständigheterna vari de bästa. Tyvärr fick vi ingen fisk, men det var skönt att vara igång. Jag provade för första och enda gången under resan mitt nya Vision spö, mycket nice!
16.30 var det kolsvart, så vi avslutade fisket. Vi intog lite mat och formligen däckade i våra sängar tidigt denna kväll, vi hade ju varit vakna i nästan 40 timmar.

Andra dagen: Var vi fulla av förväntan när vi styrde vår Saab på de Bornholmska vägarna. Vi åkte ända ned till Dueodde udde, äntligen hade vinden kommit och omständigheterna kändes heta, efter ett par timmars fiske utan resultat valde vi att dra iväg till ett nytt ställe. Nämligen till Raghammer odde, som är en del av ett millitärt övningsområde, så man kan inte klampa in där hur som helst. Detta ställe påminde starkt om Dueodde, det var långgrunda sandstränder med inblandning av sten, väldigt lättvadade båda två. Tyvärr fick vi ingen fisk här heller, efter ett tag bytte vi ställe. Vi drog till ett ställe som heter Sose odde, ett jävligt hett ställe som jag kommer att återbesöka med all säkerhet. Denna udde låg nedanför en båtklubb. Udden förlängdes av ett stenrev som fortsatte långt ut i havet, vilket gjorde att man kunde, med lite kännedom komma riktigt långt ut, om man hittade rätt stenar. Från dessa stenar kunde man sedan kasta ut mot djupare vatten. Här i från såg vi folk som fångade fisk, dock inte vi. Men jävligt hett. Kl 16.20, bäcksvart in till Rönne för ett par Faxe, lakritspipor och välförtjänt skräpmat. Vi drog desperata i väg till redskapshandlaren för tips, han mötte upp oss med ett garv och lät en kund inne i butiken hiva upp en havsöring på fyra kilo som han landat några timmar innan, vilket jävla fisk asså, fet och välkoditionerad. Sova...ladda om drömma lite om en blanking på 5 pannor....

Tredje dagen: Det var nu det skulle hända, men ack. Men i alla fall, vi drog till Sose, det heta stället. När vi kom dit hade några locals hunnit för, "god dam it" tänkt vi. Där stog danskarna utvadade långt som fan och drog åtminstonde två fiskar innan dom drog vidare. Vi gjorde i alla fall några kast, men nån fisk fick vi inte. Efter en timma eller två drog vi vidare till det första stället, vid stentrappan nedan för Lufthavn. Här är det djupare när land. Det finns gott om växter och stora stenar, detta område är oxå mycket passande för flugfiske. Dock ingen fisk.
Efter att ha fiskat enda in im mörkret, dyngblöta efter ett par översköljningar åkte vi hem och duschade. Mot ölhaket tänkte vi, nu ska vi dränka våra sorger och det gjorde vi, rejält, till den milda grad att både jag och H var rejält sliriga när vi vandrade hem genom den danska natten. Precis som första och andra dagen, var även vattnet fortfarande för klart för att fisket skulle vara på topp. Vilket vi fick veta av en insatt gubbe.

Fjärde dagen: Klockan ringer, ångesten sprider sig som en löpeld genom en sargad och sliten kropp. Illamåendet ligger som ett töcken över en och man får kämpa för att få upp ögonen. Varför drack jag så jävla mycket? Är det första som drar genom skallen innan man reser sig upp. Fixa ihop allt, äta frukost, packa bilen...allt går i snigelfart, men till slut kommer vi i väg för resans sista pass. Väl framm vid fiske platsen har jag fått nog, magen vänder sig ut och in, gårdagens sunkiga hamburgare från mormors grill kommer upp som en klump, men man är rutinerad. Fisket påbörjas och man mår sämre än någonsinn tidigare. Vi började vid Sose, men vågorna var för tuffa för oss i vår bakfylla så vi valde att flytta oss till Lufthavn, där är det djupare, man behöver inte ens vada. När vi kommer dit slår vågorna in och vattnets har grumlats en aning, sweet tänker jag. Jag väljer ut ett hot spot och börjar kasta. H däremot har dukat under för bakfyllan och ligger utslagen och sover. Efter många kast tittar jag till och ser en efterföljare som stöter till draget och vänder. Stresshormonerna fyller upp kroppen i en skadligt hög hastighet. Fisket fort sätter, jag har ett hugg...jag bommar, skriker och gormar. Vid det laget har bakfyllot H vaknat till liv. Naturligtvis väljer han att ställa sig mitt på mitt Hot Spot, av kilometervis av strand, vad händer? Självklart lyckas han landa en fin blanking på över 3 kilo, grattis din snikna jävel tänker jag. Men efter några minuter har även jag hunnit blivit glad åt fångsten och efter allt slit, alla kast, alla översköljnigar, alla trassel alla bottenapp var Mr.H tomme fan värd en fin bit....själv ska jag ha revansch!!!

Omdömme: Bornholm, är ett underbart ställe att vara på, bra mat, bra boende, billig öl. Fisket verkar vara väldigt väderberoende och är nog ganska svårfiskat när det väl är trögt, alla fall enligt lokala förmågor vi pratade med. Vårt fiske ägde uteslutande rum på sydkusten och vid relativt kända platser. Men jag skulle tippa på att det finna otaliga ställen att bedriva sitt fiske i från. På Bornholm verkar merparten av dom vi pratade med fiska med färgglada drag, neongult, skarp röd och grön färg verkar vara gångbart. Prata med sportfiskehandlaren, han var jävligt frikostig med tips.

MvH Sleepy.

Ps: Jag måste ha revansch, gärna framåt April. Hela resan gick på ca: 4000 kr, inte så farligt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska man säga? H bekräftar fördomen man har mot han. Det är inte första gången han "stjäl" fisk. Vidare kan sägas att han förmodligen inte förtjänar ett enda artrekord han har.

Thomas sa...

Svar till stenström

För att komma från en som sitter o drömmer om en torped på 1,5kg uti fåsjöns ogästvänliga vatten så tycker jag du använder lite för stora ord för en med en så liten meritlista, fast du kanske räknar de inavlade villingsbergs bågarna? (som jag måste erkänna du är rätt bra på)Förövrigt tycker jag det är lite märkligt att så mycket tid som du lagt ner på fisket runt omkring örebro (eller som du vill kalla det "universitetstudierna")inte överträffar mig på någon art, inte ens i din hemsjö.Skäms Historien om Strandbergs hotspot är dock lite för lång för att dra här, det får bli muntligt.
Vill slutligen passa på och tacka Jonas för en bra organiserad resa

Sampa sa...

Det verkar som om ett formidabelt smutskastningskrig har dragit i gång. Det är alltid kul med lite kommentarer till inläggen, så skriv gärna fler i framtiden.

MvH Sleepy

Anonym sa...

Jag förstår att den gode herr Dermot vill tacka för bra organiserad resa. Det räcker ju egentligen med att skriva på ett kvitto hur man skall göra för att Dermot skall tycka att det är organiserat! Dock inte sagt att jag kritiserar Jonas organisering, men den blir en aning urvattnad om positiva kommentarer kommer från Dermot. Vidare tycker jag att det är skönt att ha en så bra sponsor som Dermot till studierna, det hade inte gått utan "you people", keep reaching for that rainbow!

Anonym sa...

Lutar åt att det får bli en hederlig showdown i gäddmete i vår, om du kan slita dig från idol och schlagerfestivaler som har byggt upp din karaktär till den fiskare du är. Fast vem vet, du har kanske flyttat till Anderslöv vid det laget.

Anonym sa...

Showdown commin´ up! Det är dock ingen skräll att du vill ha showdown i just mete med tanke på att det är det layzigaste fisket och att det inte krävs så mycket av den som tittar på flötet... Jag kommer dock att tillbringa en hel del tid med vinkelslipen och whiskyn i vår, så vi får väl se om jag hinner. Du kanske inte heller har tid med tanke på att let´s dance drar igång.

Sampa sa...

Jag ser fram mot gäddmetet, bra H kommer upp från det berömmda sittbadkaret och förmår att släppa taget om sin whiskey...och att den gode Stenström måste komma i från sin vinkelslip, vilket är ett annat ord för idol och schlagerfestivaler och sin whiskey, som är ett annat ord för Carlsberg Hof, 4,2%. Men en prestigefylld metetävling kan det bli...

Mvh Sleepy

Anonym sa...

vet inte vad jag ska säga på dom bara!