Ferms FISKE & FRITID

torsdag 21 maj 2009

Gårdagens fiske.


I går var jag o pappa på Vättern och trollade efter gädda. Vi började med att köra pelagiskt i Lövsundsfjärden, med ganska tungt blyade beten, detta gav tyvärr inget. Så vi beslutade oss för att plocka av bly och åka in mot Aspa. Nästan omgående högg det en fisk i ytan på en Zalt papegoj. Vi fortsatte in mot viken och låg o körde på mellan 5-7 meter. Ganska snart fick ytterligare ett hugg, ovan ses farsan drilla med bravur. Fisken högg på en brunspräcklig Nils Master, 15 cm. Denna wobbler kan jag varmt rekomendera att köpa, verkar fungera i de allra flesta typer av vatten. Efter ytterligare någon timma fick vi hugget med stort H. Långt upp emot olshammar högg det på en papegoj Nisse, 15 cm. Man märkte omgående att detta var en tung fisk. I fighten lossnade paravanen och gled ned emot fisken. Troligtvis skapade paravanen någon slags hävstångseffekt så att mitt hard.lock beteslås öppnades och fisken kunde sedan simma iväg med min wobbler. Vi såg gäddan ca: 15 meter bakom båten flera gånger och jag uppskattar den till mellan 8-10 kg. Men tyvärr resulterade mitt slarv i en djupångest attack,. Efter detta hann vi inte med o fiska längre då jag skulle hem o träna boxning. Dock fick denna fina dag en bitter eftersmak, för det är ofta så, att slarvet märks när man minst önskar det....


Det blir en ny tur nästa vecka. Det var bara 10 grader varmt i vattnet så efterleksfisket kan nog hålla i sig ytterligare ett tag.


MvH Sleepy

Inga kommentarer: