Ferms FISKE & FRITID

lördag 6 juli 2013

Yxtjärn - Hällefors

Sista helgen i juni åkte jag och min gode vän Thomas upp till norra delarna av Hällefors kommun och fiskade i Yxtjärn. Sjön ligger vackert beläget starxt norr om Gåsborn och Älvsjöhyttan och är en personlig oas, där den djupa Bergslagsnaturen går rakt in i själen på undertecknad. Vi satsade mer på att koppla av än på att fiska, men lyckades ändå lura två regnbågar var. En av fiskarna grillade vi över öppen eld i ett foliepaket, vilket smakade gudomligt.

Som sagt, naturen kring Yxtjärnshöjden är enligt mig mycket vacker, sjön är lagom stor, du kan hyra båt och den är lätt att nå från bilvägen. Vill du någon gång lägga några extra mil för att slippa allt skräp och all trängsel kring Villingsbergssjöarna kan jag verkligen rekommendera de p&t vatten Hällefors fiskevårdsföreningen tillhandahåller.

På en av bilderna kan ni se hyttan vi sov i. Den innehåller två enklare britsar som man sover helt ok på, såvida du har nåt mjukt att ligga på och en kudde att vila huvudet på. Själv glömde jag kudden, vilket kändes i nacke dagen efter.

Jag tycker fisken håller bra kvalitet, men skulle kanske kunna vara något större. Sjön håller klart och fint vatten, vilket verkligen känns på smaken, fiskarna smakar riktigt bra från Yxtjärn. 

Nedan förljer några bilder.





 
Mvh Sandberg

Inga kommentarer: