Ferms FISKE & FRITID

tisdag 17 mars 2015

Båtpremiär, isbrytning och ett spömysterie

Då är premiärturen avklarad och det var på håret att den blev av, men efter idogt arbete med att bryta is var vi igång! Vi valde att förlägga premiären vid Tisaren och det var fortfarande is i vikarna så det blev ett kortare trollingpass. Med i båten, förutom jag själv och sonen, var kollegan Alexander.

Under turen hade vi två kontakter, dels gäddan på bild som högg på en abborrfärgad Zalt som fiskades utan bly och dels en finare bit (5-7 kg) som klev av ett antal meter bakom båten. Den fisken högg en oblyad Westins jätte, lilla modellen, mörtfärgad.

Jack var så klart nöjd över att få komma ut o fiska efter en lååååång vinter. Jag tyckte nog att det märktes på honom att han växt på sig lite. Bland annat hivade han upp en 3 kilosgädda, med paravan och hela köret utan några större problem.

Det sjukaste som inträffade detta fiskepass var ändå spöet som spårlöst försvann. När väl båten var uppe på trailern och jag skulle packa i hop upptäckte jag att ett jerkspö saknades. Ingen av oss har sett när det försvann och på land är det inte. Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. 1800 kr rakt i sjön!

Nu på fredag är jag ledig från jobbet - Vättern, here i come! Rapport från det fisket kommer, om jag får nå´t vill säga!

 
Jack kontrollväger sin gädda, 3 kg prick. En nöjd kille helt enkelt. Bakom honom har vi Alex som förmodligen brände sitt PB på gädda denna dag.

 
Här är vi på väg upp och en hel del is har smält bort under dagen. Hela rännan som syns bakom båten var täckt av isblock som frusit samman under frostnätterna innan fiskepasset.
 
Med vänlig hälsning Sandberg

Inga kommentarer: