Ferms FISKE & FRITID

måndag 4 maj 2015

En liten sammanfattning - av segt och blåsigt vårfiske.

Sedan den 13:e mars har undertecknad hunnit med ytterligare 4-5 pass. Några av de passen har jag fiskat själv och andra pass har grabben varit med på. Men som oftast lyckas jag inte pricka rätt med mitt vårfiske efter gädda. Nästa år byter jag faen till att jaga abborre. Men lagom tills dess har jag nog hunnit att ändra mig.

Till mitt försvar har jag haft maximalt med oflyt gällande väderleken. Eftersom att jag i förväg måste boka in mina pass så är det bara att köra på när det väl är dags. I vår har det betytt en sak, blåst, blåst och mera blåst. I princip alla pass jag har gjort har det varit stark vind som undanröjt mina chanser till att fiska effektivt. Men, men, jag ska inte helt skylla på det, jag har ju faktiskt sett att andra har fångat fina fiskar i besvärliga väderlekar.

I år höll jag mig dock till en vettig plan, trolling tidig vår för att sedan övergå till jerk. Denna strategi ska jag göra om till nästa gång det blir vår.

För mig gäller det i framtiden att bli bättre på att pricka in de få fiskepass som vardagslivet tillåter mig att göra. Att åka ut och spinnfiska/trolla gädda i 10, 12, 13 m/s kommer jag inte att göra om. Då finns det trevligare saker att göra.

Framgent kommer det att bli ytterligare ett trollingpass, sedan kommer jag nog att flytta fokus till gös/abborrfiske.

Nedan följer lite bilder.


Efter att premiären var avklarad planerade jag in ett trollingpass på Vättern. Tyvärr byttes det ihållande högtrycket ut mot ett kraftigt lågtryck, med både dis och hagel. Under veckan innan detta pass hade flera fina bitar kommit upp ur Vätterns gröna vatten. De få bågar jag såg var parkerade på botten. Inget vidare fiske tyvärr.
 


Sedan följde några blåsiga pass på Tisaren där det endast blev några cykelpumpar. På bilden ser man nya jerkspöet med en predatorrulle. Grym rulle som kastar riktigt bra. Mitt förra spö försvann ju under mystiska omständigheter tidigare under våren. 
 

 
Här är en gädda på ca: 3-4 kg. Det är säsongens största för mig än så länge. Inte riktigt vad jag hade hoppats på när vårfisket drog i gång.
 

 
Här är en supernöjd kille som drog PB på regnbåge, den vägde prick 2 kg och högg på bottenmete. Jack skötte landningen på (nästan) egen hand och fisken svarade för många fina rusningar. Jack blir bättre och bättre på att fiska.




Mvh Sandberg - som hoppas på revansch.




Inga kommentarer: