Ferms FISKE & FRITID

tisdag 26 maj 2015

Fiske med grabben

I söndags fick jag med mig grabben ut på en fisketur. Jack var som vanligt laddad på att följa med och var extremt tydlig med lillebror att han är för liten för fiske än så länge. Lillebror bröt ju ihop fullständigt, så jag fick lova honom att han får bli med nästa gång, det ska tilläggas att lillebror fyller 3 år i augusti och är en extremt pillrig och bestämd liten typ.

Fisket inleddes med lite prickskytte och vi han med att fiska effektivt någon timma innan vinden satte stopp för det. Än så länge bemästrar jag inte att "parkera" båten över ekona när vinden blir för hård.

Vi hade 2 försiktiga hugg, innan det small till bra på ett släpp jag gjorde på ett fint eko. Undertecknad var tämligen säker på att det var en fin gös som tagit jiggen, men det visade sig vara en lång och smal gädda på ca: 4,5 kg.

Tyvärr hade jag glömt avkrokningsverktygen hemma så gäddan får gå åt som kräftbete till höstens kräftfiske.

Gäddan högg på en Westins jigg och bjöd upp till en fin kamp på mitt vertikalspö.

Vi gnetade på ett tag till med lite traditionell jiggning, men för oss blev det ingen mer fisk denna gång.

För mig har det gått trögt i år, men en och annan ströfisk, tyvärr har passet där det hugger på lite inte infunnit sig ännu. Men, men...det är bara att bita ihop och köra på!

 
Inte mycket till buk denna "slemtorped".


Försök till en "selfie" i ca: 25 knop.


Med vänlig hälsning Sandberg

Inga kommentarer: