Ferms FISKE & FRITID

tisdag 6 september 2016

Årets kräftfiske på Vättern!

I helgen var jag ute tillsammans med min brors och min systers familj och fiskade kräftor i norra Vättern. Vi använde min båt till själva fisket och bodde på deras segelbåtar. Denna höst hann vi bara med att köra ett pass över en natt. Men vi träffade rätt med burarna och kunde räkna in över 500 kräftor på totalt 5 längor.

De bästa burarna enligt mig var betade med gädda och "pelletsröding".

De burar som låg så grunt som 10 - 15 meter hade ofta flest kräftor till antalet medan de burar som låg ned mot 20 m hade något mindre antal men innehöll å andra sidan kräftor i bättre storlek. Är det fler som gjort liknande iakttagelse?

Vinden under lördagen låg stundtals omkring 10 m/s, men som tur var vinden västlig. Dock låg det gammal sjö som kom in från syd. Detta är 5 gången jag fiskar kräftor och jag har aldrig lyckats pricka in en helg med lugna vindar.

Kanske ska man skaffa sig en något större båt. Nedan följer några bilder.



Vi hade vårt "camp" på Myrholmen. Vilket var en kanonfin ö att ankra upp segelbåtarna mot och erbjöd bra skydd från den hårda västvinden. Bror och syster har en varsin Bavaria 39 fot som i jämförelse får min HR 460 F att se ut som en liten räddningsjolle.


Jack kämpade på bra med att dra upp burarna och i bakgrunden sitter syrran och virar upp tråden på spolarna. Under söndagen hade vi det riktigt behagligt på sjön. 


Här håller syrran upp en fin bur. Det var en av de burar som låg lite djupare och den var agnad med "pelletsröding" och gädda. I bakgrunden skymtar skärgården och för er som "kan" Vättern är det inte så svårt att räkna ut vart vårt fiske ägde rum.


Mvh Sandberg


Inga kommentarer: